Ei bine, atunci când un prieten sau un membru al familiei îți recomandă un produs sau serviciu, ești mult mai predispus să iei în serios ceea ce spune. Există în mod evident o serie de studii pe această temă, studii ce au scos în evidență faptul că recomandările reprezintă cea mai semnificativă formă de promovare a produselor sau serviciilor: 83% din consumatorii din 60 de țări participante la un studiu amplu pe această temă, au recunoscut că au mai multă încredere în recomandările familiei și a prietenilor decât într-o formă de promovare clasică.

Să vă spun o poveste. Recent, am dat peste o nouă tehnică de preparare a cafelei, acasă la o prietenă. Evident, după acea întâlnire matinală în care am savurat o cafea minunată, am aplicat apoi aceeași tehnică atunci când îmi preparam cafeaua acasă, ținând seama de sfaturile prietenei. Povestea mea este un exemplu clar al modului în care ținem cont de recomandarea prietenilor și a familiei când vrem să facem ceva nou, lucru recunoscut în studiile de specialitate drept dovadă socială, teorie care se referă la tendința oamenilor de a-și adapta opiniile și acțiunile în funcție de ceea ce spun apropiații în care au încredere.

De menționat este faptul că și brandurile folosesc aceste tehnici de persuadare în strategiile lor de marketing, iar în rândurile ce urmează vom dezbate mai pe larg acest subiect.

Dovada socială se referă și la ideea că o potențialii consumatori își vor adapta comportamentul în acord cu ceea ce fac alți oameni. Are sens, nu? Când vedem un șir de oameni așteptând să ia masa la un restaurant sau o celebritate savurând o băutură existentă pe piață, simțim în jur un iz de calitate al produselor.

Dar lucrurile sunt mult mai complexe de atât, dovezile sociale putând fi clasificate și categorizate, fiecare componentă fiind arhicunoscută de fiecare dintre noi, chiar dacă nu în mod conștient.

 

  1. Dovada socială dată de experți: experții sunt acele persoane ce au expertiză într-o anumită industrie, iar atunci când vedem că un anumit maestru aprobă calitatea unei categorii de produse în mod public, încrederea noastră crește considerabil. Acest tip de recomandare poate lua forma unui articol de blog, a unei postări publice din Social Media sau chiar prin faptul că acele persoane sunt surprinse utilizând produsele de bună voie.
  2. Dovada socială dată de celebrități: această tehnică ia forma utilizării unei celebrități pentru a promova un produs sau serviciu în media clasică sau în online. Are un efect mult mai mare atunci când endorsementul, pentru că despre asta este vorba, nu este orchestrat de o agenție de publicitate și nici plătit, chiar dacă și componenta plătită are efecte evidente, deși vine la pachet cu anumite riscuri pentru branduri.
  3. Dovada socială dată de utilizatorii reali: această tehnică constă în exprimarea publică a unui feedback cu privire la utilizarea unui produs. În mod clasic, această metodă ia forma recenziilor consumatorilor sau a testimonialelor.
  4. Înțelepciunea mulțimilor: această metodă apelează la frica noastră de a pierde ceva, în sensul de tendință pe care nu o luăm în seamă la un moment dat. Atunci când mulți oameni folosesc și cumpără un produs, alții vor să urmeze de îndată comportamentul pentru a nu rata ceva. Ca și exemplu, amintiți-vă de frenezia creată de produsele de tip teleshopping în anumite perioade, cât mai ales disperarea oamenilor de a se ralia pe comportamentul mulțimii.
  5. Înțelepciunea unui prieten: exemplu adus în discuție la începutul articolului ilustrează în mod evident această tehnică. Recomandările pe care le primim de la oamenii de încredere, sunt încărcate cu o însemnătate superioară altor forme de promovare tradițională.

 

Care tip de dovadă socială funcționează cel mai bine?

E de la sine înțeles că o strategie de marketing trebuie să conțină un amalgam de metode care funcționează cel mai bine cu produsul sau serviciul promovat. Pentru a ajunge la  combinația perfectă de metode poți ține cont de următoarele rezultate ale cercetărilor, care scot în evidență elementele care funcționează cel mai bine asupra consumatorilor:

  • Fotografiile de tip testimonial funcționează cel mai bine;
  • Cititorii își amintesc mențiunile din presă ale unui brand atunci când acestea conțin un logo, decât atunci când conțin o frază sau doar un nume;
  • 86% dintre consumatorii de gen feminin au declarat că au mai multă încredere în produsele recomandate de persoane reale – fie bloggeri din respectiva industrie, fie persoane pe care le cunosc – decât în celebrități;
  • 66% dintre consumatori au încredere în recenziile online;
  • 60% dintre consumatori preferă produsele care aparțin brandurilor cu care sunt deja familiarizați;
  • 77% dintre consumatori au afirmat că mesajele transmise din om în om de la familie și prieteni sunt cea mai persuasivă metodă de a obține informații despre un nou produs;
  • Recenziile negative excesive identificate în Google Search sau în Social Media pot provoca pierderi de până la 70% pentru branduri.

 

Acum că știi toate aceste detalii, dar mai ales impactul pe care îl pot avea asupra consumatorilor, tot ce mai rămâne de făcut este să incluzi aceste metode în strategia ta de marketing. Spor la treabă!

Author

Monica

Specialist în comunicare și relații publice, pasionată de marketing și promovare neconvențională, creativă și plină de energie